Mit jelent, milyen tünetek utalhatnak rá?

Az ADHD, vagy figyelemhiányos hiperaktivitás zavar egyike a leggyakoribb neuropszichiátriai kórképeknek. Hasonlóan az autizmus spektrumzavarhoz, az ADHD is rendkívül változatos formákat ölthet a tünetek variálódását és súlyossági fokát tekintve. A tudomány hosszú évek óta foglalkozik az ADHD-val és kezelési lehetőségeinek megtalálásával, melynek eredményeként ma már nem kell kétségbeesnünk, ha gyermekünknél ADHD-t diagnosztizálnak. A tünetek jelentős mértékben enyhíthetőek, a nehézségek kitartó kognitív terápiás munkával leküzdhetőek!

A modern képalkotó eljárásokkal kiegészülő agykutatások bizonyították, hogy az ADHD-val élő emberek agya másképp fejlődik. Az impulzuskontrollért, a tervezés és kivitelezés irányításáért, a döntéshozatalért, a társas-érzelmi intelligenciáért, a belső motivációért és a figyelmi folyamatok szabályozásáért felelős prefrontális lebenyben bizonyos agyi idegpályák nem fejlődnek ki és egyfajta alulhuzalozottság van jelen. Az ADHD strukturális, funkcionális elváltozásokat, illetve megváltozott mértékű ingerület-átvivő anyagokat jelent az agyban. Más szóval, a neurotranszmitterek – például a dopamine és a noradrenalin – változó mértékben termelődnek, és nem a megszokott módon lövellnek be az agyba. Bizonyos hálózatok alulműködnek, mások bekapcsolva maradnak, amikor egy feladatot végez a gyermek. Ennek eredményeként láthatjuk, hogy az érintettek gyakran túlreagálnak, vagy éppen alulreagálnak dolgokat.

Az ADHD voltaképpen szabályozási, önszabályozási probléma, melynek három típusát különítjük el a vezető tüneteket figyelembe véve:

  • Figyelemhiányos típus
  • Hiperakítv-impulzív típus
  • Kombinált típus

Jelentkezzen Gibson tesztre!

Kérdés esetén szakembereink készséggel állnak rendelkezésére.
Érdeklődjön a +36 30 1455280  telefonszámon!

Vagy írjon üzenetet!

Az alábbi tünetek variálódása jellemző lehet ADHD-ban:

  • a figyelmetlenségből eredő gyakori hibázások feladatvégzés közben
  • rossz koncentráló képesség, a koncentrációt igénylő feladatok kerülése, halogatása
  • könnyen terelődő/szóródó figyelem
  • állandó rendetlenség/káosz a gyermek környezetében a rendszerezőképesség zavara miatt – ez megjelenhet akár az öltözködésben is
  • fokozott mozgásigény, állandóan mozgásban vannak (hipermotilitás)
  • csökkent monotóniatűrés
  • gondolatok közötti csapongás, ami beszéd közben is megjelenhet
  • impulzivitás, az önkontroll hiánya – pl.: nem gondolja végig mielőtt cselekszik, vagy mond valamit
  • fokozott beszédkésztetés
  • mértéktelenség – pl. egyszerre túl sokat eszik, fizikailag túl hajtja magát
  • veszélyérzet hiánya
  • gyakori dühkitörések, belső feszültség
  • szétszórtság, feledékenység – pl. az iskolában gyakran elhagyja a tolltartót, bent-bent felejti a tornazsákot
  • rossz időérzék – pl.: rendszeresen elkésik a programokról
  • az elkezdett tevékenységek félbehagyása